sanne2highschool.reismee.nl

Eerste maand op school

Gisteren precies een maand geleden ben ik vertrokken naar Australië! In deze maand heb ik al veel meegemaakt. Het was ook mijn eerste maand op school. Dinsdag 23 juli was mijn eerste schooldag op Coolamon Central School. Zoals ik al had verteld heb ik 6 vakken gekozen: Mathematics Advanced, English Standard, Biology, PDHPE, Legal Studies en Music. Ik werd gekoppeld aan iemand die precies dezelfde vakken heeft als ik, dus dat was erg fijn! Ik werd rondgeleid door de school zodat ik kon zien waar alle lokalen zitten. Gelukkig is de school niet heel erg groot, iets meer dan 300 leerlingen inclusief basisschool. De school bestaat uit verschillende gebouwtjes waar verschillende lokalen zitten. Zoe (mijn hostzus) zit in Year 12 en Ben (mijn hostbroertje) zit in Year 9. Mijn lessen zijn 60 minuten lang en elke ochtend begin ik om 09:00 en zit ik op school tot 15:10. Iedereen begint en eindigt dezelfde tijd i.v.m. schoolbussen. De meeste kinderen gaan met de schoolbus naar school. Ik, Ben en Zoe gaan meestal met de auto. Ook zijn er Study uren. Dat zijn uren waar je iets voor jezelf mag doen, als het maar voor school is. Als je in Year 11 zit (ik zit in Year 11) of in Year 12 mag je tijdens “Study uren’’ naar huis. Soms heb ik een Study als 1e uur , dus dan vertrek ik later naar school. Donderdag middag heb ik twee Study uren, en tijdens de laatste ga ik meestal naar een sport uur. Dan kan je kiezen welke sport je wil doen en dat speel je dan voor een uur. De eerste week was erg wennen! Ik kende niemand, alles was nieuw en in de pauzes kan je eigenlijk alleen maar buiten zitten ook al is het winter. Gelukkig is dat nu veel beter! Ik heb leuke mensen waar ik bij zit, leuke klassen en de meeste vakken zijn ook erg leuk! De klassen zijn heel klein. In de wiskundeles bijvoorbeeld zitten we met z’n 2en en bij muziek met z’n 3en! Heel anders als in Nederland haha. Maar zoals ik al zei zijn de meeste vakken erg leuk. De drie leukste (vind ik) zijn Music, PDHPE en Mathematics. Bij muziek hebben we het nu over filmmuziek. We luisteren naar verschillende muziek en doen ook praktische dingen. We mogen nu ons eigen stukje muziek kiezen uit een film en dat oefenen en spelen. Ik speel nu keyboard maar ben ook gitaar aan het leren wat erg leuk is! Daniel (m’n hostvader) kan erg goed gitaar spelen dus hij is het mij aan het leren. PDHPE ( Personal Development, Health and Physical Education) gaat over alles wat te maken heeft met gezondheid en het menselijk lichaam. We hebben het over krachten gehad en op dit moment zijn we bezig met First Aid. Ik leer hoe je moet reanimeren en wat je moet doen in bepaalde situaties. We hebben het ook over bijvoorbeeld wonden en breuken, wat de symptomen zijn en hoe je daar mee om moet gaan. Erg interessant dus. Aan het einde van de les gaan we vaak naar buiten om nog een paar minuten te sporten. Bij wiskunde leer ik op dit moment dingen die ik in Nederland nooit echt heb gekregen qua stof. Omdat ik een wiskunde opleiding ga volgen straks is dat wel heel fijn! Legal Studies gaat over o.a. de rechten in Australië. Dit is niet m’n favoriet haha. Wel interessant om te zien hoe het hier gaat! Zo leer je ook dingen over het land zelf. Bij Biology ging het eerst over planten. We zijn met de klas naar een bos gegaan om dingen te meten en te onderzoeken. Gelukkig doen we nu iets anders (evolutie). Bij Engels zijn we bezig met een boek (Jasper Jones). We lezen dat boek thuis en moeten daar in de les vragen over maken. Zelf vind ik dat de eerste maand erg snel voorbij is gegaan! Het begint ook steeds leuker te worden, ik leer leuke mensen kennen en alles went gelukkig heel snel. Zoe doet binnenkort eindexamen en gaat dus van school, en volgende maand ga ik zelf naar Year 12. Dat is het eindexamenjaar maar gelukkig hoef ik die niet te maken omdat de examens pas zijn als ik weg ben.

keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active